Kahden päivän sade ennen kisapäivää tietää
kouluratsastuksen vaihtumista mutapainiin. Vaan kun ratoja pitäisi saada alle niin
10 km kotitallilta olevaa kisaa ei jätetä väliin. Kisapäivän aattona kävin vain
lyhyesti juoksuttamassa Hupin, koska en halunnut riskeerata tiistain
valmennuksen super-fiilistä. Ja koska ratsastus kaatosateessa ei houkutellut ja
kun kerran oli pätevä tekosyy. Ja koska ne kisat oli oman seuran järjestämät ja
piti vielä ehtiä rakentamaan radat ja printtaamaan pöytäkirjat.
Kisapaikalla tein pitkän ja rauhallisen
verryttelyn. Verkka-alue oli edelleen tosi raskas, joten hölkkäilin pääasiassa
yläkentän pienellä pläntillä, mikä oli pääasiassa kuiva. Käynnissä väistöjä ja
avoja, ja hevonen odottamaan. Ravissa hevonen odottamaan. Ja sitten sitä
vastalaukkaa, rohkeasti myös mukavuusalueen ulkopuolella. Hevonen tuntui kivalta
siihen asti kunnes siirryin alas kentälle, siellä se jäi löysäksi ja pohkeen
taakse. Ja mitä tekee kuski? Ei mitään, ei niin sitten yhtään mitään. Ei vaadi,
ei edes pyydä. Ratsastelee sinne tänne ja antaa ajatuksen harhailla.
Rata oli toisesta päästä ihan ok kunnossa,
tuomaripäädystä todella raskas ja upottava. Kävin näyttämässä tuomariautot
molemmista suunnista (ei pienintäkään merkkiä kyttäämisestä tai
tuijottelusta!), ja sitten sainkin jo lähtömerkin. Rata lyhykäisyydessään: hevonen
hyvä, kuski huono. Olipa kerran puolipidäte, olipa kerran valmisteltu tehtävä,
olipa kerran ratsastettu tehtävä. Ei radalle voi mennä pyytelemään hevoselta
anteeksi raskasta pohjaa. Sinne joko mennään ja ratsastetaan sen mukaan mitä siinä
tilanteessa voi, tai sitten ei mennä ollenkaan.
Väistöissä tein samat virheet
kuin viime valmennuksessa (normaalisti näistä tulee seiskaa, nyt pääasiassa 5,5).
Käynnin kautta vaihdossa sen kerran kun saan esitettyä siirtymisen laukasta
käyntiin ihan kohtuudella, unohdan valmistella sen laukannoston, ja ryskään
menemään ravin kautta uuteen laukkaan (5/4,5). Ja käynnissä ohjat kannattaa
toki kerätä käsiin kiireessä niin että koskee ensimmäisenä kankiohjaan (rikko
raville ja ala-arvoista ansaitusti). Muilta osin sellaista melko tasaista kutosta
ja kuuspuolta, prosentit 60,000% (jo kolmannen kerran, tarkkaa työtä!) ja luokan
häntäpäässä. Näin huonolla ratsastuksella ja kahdella rikolla yllättävänkin kiltit prosentit.
Mutta hevonen oli kiva. Se teki täsmälleen
sen mitä pyysin, ja olisi varmasti tehnyt paljon enemmänkin jos olisin
pyytänyt. Se ei myöskään kytännyt (yhtä ihan pientä rehellistä säikähdystä
lukuun ottamatta, ennen ekaa laukannostoa) ja oli rento ja vastaanottavainen. Ja
positiivista on myös se, että kuskin keskittyminen lienee kuitenkin sieltä
helpommasta päästä korjattavien asioiden listalla. Onneksi Niihama tulee jo pian
vastaan, ja onneksi päästään Niihaman kentälle Hannan silmän alle vielä ennen
kisapäivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti